Translate

Sahabat Bapak

Thursday, February 14, 2013

Bermain dengan penyu Segari

Selepas melepasi ladang kelapa sawit dan kawasan ternakan ayam, baru kami sampai di Pusat Pengurusan Penyu, Segari. Ia bersebelahan Baitul Hilal.

Beberapa keluarga mengambil kesempatan cuti Tahun Baru Cina ini untuk berkhemah dan memancing di perkarangan pintu masuk pusat tersebut. Pasir pantainya yang putih halus seakan melambai-lambai Khalish dan Ilhan untuk bermain jika tidak dipantau.

Pusat Pengurusan Penyu Segari mempunyai pusat penerangan, kawasan bertelur dan penetasan, kolam anak penyu dan kolam penyu dewasa. Info dari pusat penerangan memberitahu hanya spesies penyu agar dan lipas mendarat di Segari untuk bertelur.
 Berbanding dengan Pusat  Konservasi Hidupan Liar Tuntung Bota, lebih banyak anak penyu berjaya dibiakkan di sini. Khalish dan Ilhan tak dapat menahan geram memerhati anak-anak penyu comel. Nasib baik ada pagar besi memisahkan kolam, jika tidak mahu mereka terjun untuk bermain dengan anak-anak penyu tersebut.

Orang Rumah Bapak pula ralit mengacau penyu dewasa. Beliau membuat suara penyu yang menyerupai bunyi berdengkur untuk menarik perhatian penyu-penyu berkenaan yang tengah berendam di dalam dasar kolam memunculkan kepala di permukaan kolam.
 Sekali dua bolehlah terperdaya penyu-penyu tersebut tapi apabila taktik sudah terbongkar, ada seekor penyu melepaskan geram menghempaskan sayapnya menyebabkan air terpercik. Mencicit lari Orang Rumah Bapak..hehe..
 Ada juga kolam khas untuk tuntung laut. Berbanding penyu, tuntung laut lebih pasif. Seekor daripadanya boleh bertenggek di atas sebuah batu berjam-jam tanpa bergerak. Meditasi agaknya..hehe...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails