Translate

Sahabat Bapak

Wednesday, February 13, 2013

Mee Udang Lipan Pantai Remis

Orang kata kalau ke Pantai Remis jangan melepaskan peluang untuk merasai mee udang lipan.

 Udang tersebut mendapat nama dari kulitnya yang keras dan berketak-ketak menyerupai lipan. Jika digoreng atau dimasak bersama kuah terlalu lama, isinya yang nipis itu akan mencair.

Orang Rumah Bapak ada beberapa kali memasak masakan berasas udang lipan termasuk mee udang lipan hampir setiap kali makanan laut itu dijual di pasar sekitar Ipoh.

Berbalik kepada mee udang lipan, sebelum ini tak pernah sekali pun Bapak berkesempatan walaupun ada juga beberapa kali melalui Pantai Remis.
 Cuti-cuti kali ini kami letakkan Restoran Udang Lipan 3R sebagai antara senarai teratas perlu dikunjungi.
Petunjuk termudah ke restoran ini ialah papan tandanya berhadapan dengan Arena Square Pengkalan Baharu. Jarak restoran berkenaan dari simpang tersebut lebih kurang 2km.

Selain mee udang lipan, kami juga memesan nasi goreng udang lipan dan udang lipan goreng tepung. Pendek kata semuanya udang lipan..hehe..

Teruja kami sebab semuanya dah dikopek kulit. Pertama kali puas makan udang lipan sebab sebelum ini kami tak pandai kopek kulit udang lipan mentah.
 Kunyah udang lipan goreng tepung rangup yang dihidang bersama french fries dan coleslaw terasa macam makan ayam KFC pula..hehe..
 Tapi sebab udang lipan 'togel', kuah mee udang kurang manis. Mee udang lipan yang Orang Rumah Bapak masak memang terasa kemanisan dari air rebusan kulit udang lipan. Nasi goreng pula, Orang Rumah Bapak kata agak pedas (beliau memang tak tahan pedas...hehe..)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails