Translate

Sahabat Bapak

Saturday, February 16, 2013

Tutorial membuat petai jeruk

Sewaktu menuruni Simpang Pulai dari Cameron Highlands tempoh hari, kami singgah sebentar di gerai Orang Asli untuk membeli durian bukit. Bapak sambar seikat petai yang turut dijual.
 Orang Rumah Bapak beriya-iya nak buatkan Bapak petai jeruk. Cara membuatnya beliau belajar daripada internet. Tetapi esoknya balik dari kerja, Bapak perhatikan sesuatu yang pelik tentang petai jeruk yang Orang Rumah Bapak buat.

Beliau rendam petai dengan kulit-kulit hijau sekali di dalam air garam. Dakwanya tak mahir mengopek petai dengan kulit pulih yang menyaluti petai tersebut.

Bapak syak silapnya pada  langkah awal pembuatan petai jeruk itu iaitu rendam sebentar dengan air panas untuk memudahkan proses mengopek kulit, 

Orang Rumah Bapak cuma gunakan air suam yang dah hampir sejuk. Begitupun beliau tetap mempertahankan tekniknya. Keputusannya selepas 2 hari, hasil petai jeruk itu memang lah tak jadi..

Bapak geram beli petai baru di Pasar Besar Ipoh. Kali ini biarlah anak jati Perak ini buat sendiri petai jeruk itu..heheheh
 a) mula-mula potong papan petai tersebut dalam beberapa mata petai sahaja bagi setiap keping untuk memudahkan proses merendam dalam air panas dan mengopek kulit.
 b) sementara itu jerang air dalam kuali besar. Apabila hampir mendidih,  masukkan kepingan petai tadi ke dalam kuali.
 c) keluarkan kepingan petai tersebut apabila warna kulitnya hampir layu. Motif merendam petai dalam air panas bukan untuk memasakkanya tetapi memudahkan proses mengopek kulit.
 d) lumur mata petai dikopek bersama lapisan putihnya dengan garam

e) masukkan petai tadi ke dalam balang yang sudah dipenuhi air. Indikator garam mencukupi ialah air yang diisi petai tadi jernih dan tidak keruh.
 f) masukkan dua, tiga biji cili padi jika mahu beri rasa pedas kepada petai jeruk tersebut. Simpan dalam peti ais selama dua hari, dua malam sebelum boleh dinikmati bersama nasi panas-panas.

15 comments:

  1. Walaupun kebun bapak kakak banyak petai tapi biasa kami jual saja. Kami juga tidak pernah buat petai jeruk. Kopek petai cara ini memang betul sebab kakak pun buat macam ini...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails