Translate

Sahabat Bapak

Friday, January 28, 2011

Dua budaya Asia bersatu

Baru-baru ini Bapak menerima jemputan makan malam oleh 'Insan Baik Hati' (IBH) di sebuah restoran masakan Thailand yang agak terkenal di Ipoh ni. Bukan Bapak seorang je, ramai lagi jemputan yang hadir.

Sebenarnya bukan pertama kali Bapak menjamu selera di restoran tersebut yang berpengkalan di negara asalnya, Thailand. Kalau tak silap ini kali keempat cuma di cawangan lain yang turut berada di bandar raya ini.

Saat makanan dan menu siap disaji, ia dihidangkan pelayan-pelayan yang dipercayai dari Bangladesh. Tercenggang Bapak sekejap, bukan apa canggung sikit sebab restoran tersebut memang 'pure' Thailand.
"U nak tahu tak, masa I makan kat cawangan restoran sama di Bangkok (Thailand) beberapa bulan lalu, pelayan-pelayan pun Bangla juga. Emm..makanan di sini not bad, lebih kurang sama dengan di Bangkok," kata IBH itu memecah suasana.

"oic," balas Bapak pendek.

Pelayan je Bangladesh, bos dan tukang masak tetap 'pure' negara gajah putih tu...

6 comments:

  1. org bangkok dah tak nak jadi pelayan... ;p

    ReplyDelete
  2. Maria,

    ye la agaknye...hehhe..

    ReplyDelete
  3. Cuba juadah resepi bangla pulak...

    ReplyDelete
  4. ckLah,

    resepi Bangla? pernah ckLah. pada zaman matrik dulu, seorang hamba Allah ni pernah ajak Bapak jalan2 cari makan kt tapak Menara TM (masa tu dlm pembinaan).

    memang murah tapi Bangla la yg masak..tu la pertama & terakhir Bapak gi situ..heheh

    ReplyDelete
  5. Adzriel AB,

    suka tomyam gak.. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails