Translate

Sahabat Bapak

Friday, December 31, 2010

Sedar-sedar sudah 2011

Apabila melangkah masuk ke tahun 2011 beberapa jam lagi, barulah benar-benar kita menempuh sempadan masa yang dinamakan dekad 2010-an. (yang sebenarnya bermula awal tahun ini).

Bapak mengenang perjalanan hidup selama 10 tahun dari 2000 hingga 2010 yang mendewasakan.

Bercerita tentang pengalaman peribadi, semasa fajar 1 Januari 2000 menyinsing, Bapak yang ketika itu berusia 19 tahun, baru hendak melangkah ke menara gading setelah bergelar pelajar matrikulasi.

Kini Bapak sudah mempunyai keluarga sendiri bersama wanita yang Bapak temui pada 2006. Rumah tangga yang dibina sejak 2008 telah diserikan dengan kehadiran dua anak lelaki.

Pendek kata sepanjang 10 tahun ini, Bapak melalui tiga fasa; alam IPTA, alam pekerjaan dan alam rumah tangga.

Banyak pengalaman ditempuh yang memberi seribu pengajaran dan hikmah disebaliknya.

Bapak masih ingat betapa lemahnya mental pemain bola sepak kita selepas ketinggalan satu gol semasa menonton perlawanan akhir menentang Thailand di Stadium Shah Alam pada Sukan Sea 2001.

Ekoran kesilapan sendiri itu kita cuma terpaksa berpuas hati dengan pingat perak.

Masa berlalu, kelemahan utama skuad negara yang gemar menyerah kalah sebelum wisel penamat itu nampaknya semakin diatasi.

Lihat betapa kuatnya mental pemain kita menghadapi asakan lawan sehingga mampu memenangi pingat emas Sukan Sea 2009 dan Piala AFF 2010 serta mara ke pusingan kedua Sukan Asia 2010.

Malaysia juga sudah tiga kali bertukar Perdana Menteri. Dari Tun Mahathir, Tun Abdullah (2003) dan Datuk Seri Najib (2009).

Sepanjang dekad lalu, rakyat negara ini melalui dua kali pilihan Raya Umum (PRU) pada 2004 dan 2008.

Semoga PRU ke-13 akan datang kita ambil pengajaran dan semakin matang; dapat mengawal emosi dan meghadam persepsi yang tak semestinya sahih semasa membuang undi...
Dunia global pula tidak pernah aman sepanjang 2000-2010. Antaranya tragedi 11 September, pencerobohan Aghanistan dan Iraq, letupan bom di Bali dan Jakarta, tsunami, pembunuhan Benazir Butto, serangan pengganas Mumbai dan krisis pembankan.

Walaupun permulaan dekad ini kita dibimbangi dengan ancaman Y2K, nyata ia tidak berasas dan teknologi ICT semakin berkembang pantas.

Pelbagai gajet baru diperkenal bermula dengan pengenalan telefon bimbit berkamera hingga ke Blackberry, iphone dan ipad.

Beberapa laman sosial mula menguasai dan mengubah cara hidup manusia seperti Myspace, Friendster, Facebook dan Youtube.

Apple pimpinan Steve Jobs yang pada abad ke-20 dilihat sentiasa di belakang Microsoft, kini sudah mampu mencabar dan beberapa segi mengatasi syarikat pimpinan Bill Gates itu.

Dunia memang begitu, kita akan kecewa jika mahu mengubahnya. Namun kita ada asas agama untuk menghadapi semua cabaran itu. Sediakan juga generasi masa depan dengan nilai-nilai itu agar kita tak lemas dengan dunia yang penuh fatamorgana.

Selamat melayari 2011...

6 comments:

  1. fulamak..mantap sekali penulisan kali ni..hehe

    selamat tahun baru 2011!!

    Entri terbaru chekgu

    Rupanya Khairul Fahmi Che Mat Meniru Gaya Penjaga Gol Lain!!

    ReplyDelete
  2. Naman,

    Selamat Tahun Baru 2011 buat Naman sekeluarga..hehhe

    ReplyDelete
  3. HappY New YEar bapak! Macam2 berubah dlm masa satu dekad...

    ReplyDelete
  4. Abu Aiman,

    Happy new year jugak!

    ReplyDelete
  5. selamat tahun baru ya :)

    ada azam baru tak?? hehe

    ReplyDelete
  6. Yong,

    selamat tahun baru jugak. azam baru? heheh...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails