Translate

Sahabat Bapak

Monday, December 6, 2010

Salam Maal Hijrah 1432

Peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad saw dari Mekah ke Madinah pada 1 Muharam telah diangkat sebagai permulaan takwim Islam. Kalendar yang berasaskan peredaran bulan.

Kejadian yang berlaku pada 622 Masihi itu memberi seribu pengajaran dan pedoman untuk kita renungi tersurat dan tersirat.

Penghijrahan generasi pertama penganut Islam ke Madinah memakan banyak pengorbanan.

Memulakan kehidupan baru dengan sehelai sepinggang kerana terpaksa meninggalkan harta benda seperti disyaratkan puak kafir Quraisy bukan sesuatu yang mudah. Apatah mengawal perasaan dan emosi terpaksa melangkah keluar dari tanah, tanah kelahiran, membesar dan mencari rezeki.

Malah pemergian Nabi Muhammad saw yang bertemankan Abu Bakar al-Siddiq ke Madinah agak berliku berikutan ancaman bunuh terhadap Baginda.

Keberanian Ali Abi Talib menggantikan junjungan besar berbaring di katil untuk mengelirukan pihak lawan yang sudah bersedia dengan mata pedang amat mengagumkan.

Sesampai di Madinah,semangat persaudaraan Ansar pula begitu menyentuh perasaan.

Negara Islam dibina dan strategi bijak diatur. Hasil kesabaran akhirnya kira-kira 10 tahun kemudian, bumi Mekah bukan sahaja dapat dipijak semula malah dikuasai. Islam tersebar ke serata dunia, itulah kuasa sebuah penghijrahan.

Pengajaran buat kita kerana sejarah sentiasa berulang cuma situasi sahaja yang berbeza...pedoman buat insan yang mahu berfikir...

2 comments:

  1. salam maal hijrah juga utk bapak.. moga segalanya baik-baik ..

    ReplyDelete
  2. Cikgu Rashid,

    terima kasih, salam maal hijrah gak buat cikgu sekeluarga..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails