Translate

Sahabat Bapak

Saturday, September 29, 2012

Orang mengidam mencari Jeruk Madu Pak Ali di Pasar Chowrasta

Bapak hanya menjeling sebelah mata apabila Orang Rumah Bapak sejak dari rumah berkali-kali menekankan barang mesti di beli semasa kunjungan di Pulau Pinang ialah jeruk.

Bukan sebarang jeruk tapi Jeruk Madu Pak Ali. Alasannya jeruk madu Pak Ali segar dan tak menyebabkan batuk. Sebab kenapa jeruk bukan makanan atau barangan lain macam buah pala ke, pesembur ke, laksa Penang ke tidak pula dinyatakan.

Sampai di Pulau Pinang, Orang Rumah Bapak beriya-iya mengajak kami ke Sungai Nibong bagi mencapai misinya tersebut.

Bapak beritahu beliau, tak perlu ke Sungai Nibong semata-mata untuk mencari Jeruk Madu Pak Ali kerana cawangannya terdapat di Pasar Chowrasta, Georgetown. Lagi punkami hanya mahu beli jeruk bukan membuat lawatan sambil belajar ke kilangnya.
Pada mulanya Orang Rumah Bapak enggan percaya.Katanya kunjungan terakhir kami di Pasar Chowrasta kira-kira dua tahun lalu, cawangan tersebut tak wujud lagi.

Namun Bapak berjaya menyakinkan beliau selepas menunjukkan beberapa laman blog rakan-rakan yang pernah berkunjung ke pulau mutiara ini dalam masa terdekat.

Oleh itu, selepas selesai menikmati nasi kandar Line Clear di Jalan Penang, kami berjalan kaki ke Jalan Chowrasta. Tak jauh, tak sampai satu kilometer rasanya. Pentunjuk termudah, ia berdekatan dengan Mydin.

Tersengih Orang Rumah Bapak. Bermacam-macam jeruk diambilnya tetapi dalam kuantiti sedikit, nak rasa-rasa gamaknya.
Cawangan Jeruk Madu Pak Ali itu memasang klip video Buletin Utama yang memaparkan interviu pemilik industri kecil dan sederhana (IKS) tersebut berdurasi hampir dua minit berulang-ulang kali.

Bapak pula pilih jeruk buah pala berkulit dan bawang putih. Tetapi sampai di rumah baru perasan bukan bawang putih tetapi bawang holland kecil. Terpaksa lah Bapak menghabiskannya sorang-sorang sebab Orang Rumah Bapak tak berkenan.

2 comments:

  1. tq ke laman Pesona etuza ya.ada tak ruang follow..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah follow. maaf selepas pandang sebelum ini

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails