Translate

Sahabat Bapak

Friday, September 28, 2012

Al-Fatihah buat Raja Bola, Ghani Minhat

Kita kehilangan Raja Bola, Gani Minhat (Tan Sri Abdul Ghani Minhat) yang menemui Penciptanya pada 10.35 pagi tadi.

Allahyarham yang berumur 76 tahun meninggal dunia setelah mengalami komplikasi selepas menjalani pembedahan pintasan jantung di IJN kira-kira tiga hari lalu.

Bekas penyerang dan pemain sayap itu mencurahkan bakti untuk skuad Selangor dan kebangsaan ini dari tahun 1953 hingga 1968. Sepanjang karier bersama pasukan kebangsaan, Ghani membantu Harimau Malaya menjuarai Pestabola Merdeka tiga tahun berturut-turut dari tahun 1958 hingga 1960.
Selain itu, beliau juga mengetuai skuad kebangsaan yang meraih pingat emas pada Sukan SEAP 1961 manakala pada Sukan Asia setahun kemudian, pingat gangsa pula diraih.

Gelaran Raja Bola diberi Persatuan Bolasepak Selangor pada tahun 1959 sebagai menghargai sumbangannya pada sukan bola sepak negeri itu.

Penghormatan itu tepat kerana allahyarham telah menjaringkan 106 gol dalam 15 perlawanan termasuk 11 jaringan ketika Malaysia menewaskan Filipina 15-1. Rekod itu masih gagal diatasi sehingga kini.

Ghani juga merupakan pemain negara pertama ditawar untuk beraksi di Liga Perdana Inggeris pada 1962.Namun beliau menolak lamaran Cardiff City tersebut dan membuat keputusan menjelajah England dan Eropah selama empat bulan.

Dalam tempoh empat bulan itu, Allahyarham mengikuti kursus di West Ham United dan Eintracht Frankfurt, Jerman.

Sebaik bersara, Ghani memperolehi sijil kejurulatihan dari FIFA pada 1969 seterusnya menjadi jurulatih kebangsaan selama lima tahun dari 1971.

Pada pertengahan tahun ini, beliau dianugerahi pingat Panglima Setia Mahkota (PSM) yang membawa gelaran Tan Sri.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails