Translate

Sahabat Bapak

Sunday, February 15, 2009

Mari Bergotong-Royong

1 Mac ini genap setahun Bapak menetap di taman perumahan tempat teratak Bapak dan Orang Rumah Bapak menumpang teduh. Bukan rumah sendiri, sekadar rumah sewa.

Bapak mula duduk rumah ini kira-kira dua bulan sebelum mengakhiri kehidupan bujang. Sebelum itu Bapak tinggal bujang bersama-sama kawan di sebuah taman perumahan lain yang letaknya kira-kira 15 kilometer (km) dari sini.

Sebenarnya taman perumahan yang terletak di lokasi strategik berhampiran dengan bakal pusat bandar baru bagi ibu negeri Perak ini masih juga baru, berusia kira-kira dua tahun setengah.

Kebanyakannya penghuni taman perumahan ini merupakan individu yang stabil dan berusia sekitar 30-an dan 40-an dan Bapak rasa Bapaklah antara termuda yang menetap di sini.

Biarpun masih baru, ia mempunyai persatuan taman yang agak aktif . Persatuan ini dilancarkan secara rasmi oleh Ahli Parlimen Tambun merangkap Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Husni Hanazlah pada pertengahan tahun lalu.

Sejak dirasmikan ada tiga program besar yang dianjurkan; selain majlis perasmian itu, dua program lain ialah majlis mesra penduduk pada akhir tahun lalu dan gotong-royong perdana pada semalam.
Beberapa jiran Bapak sedang bergotong-royong. Bapak kat ne? Tengah pegang kamera ambil gambar ni..

Terus-terang Bapak mengaku tidak hadir pada kedua-dua program itu. Bukan anti sosial atau kera sumbang tapi kebetulan ketika kedua-dua majlis itu diadakan, Bapak bekerja biarpun ia dilangsungkan pada Ahad.

Mungkin ramai faham Bapak ni jenis spesies yang tak pernah merasai kenikmatan cuti hujung minggu namun sebenarnya Bapak serba-salah. Tak boleh jadi sampai bila tak bercampur dengan jiran-jiran. Takkan setakat tegur-tegur gitu-gitu sahaja.

Gotong-royong anjuran persatuan penduduk ini mendapat kerjasama pihak berkuasa tempatan (PBT) dan bomba. Misi utama gotong-royong kali ini ialah membersihkan sistem perparitan yang bukan penuh dengan sampah tapi dengan pasir.

Sebagai taman perumahan yang masih ada fasa baru didirikan kehadiran pasir dalam parit itu tak menghairankan dan senario itu didakwa punca utama parit tersumbat dan kes denggi yang berlaku di sini baru-baru ini.

Semalam sebetulnya Bapak dijadualkan bekerja juga namun sebabnya ia diadakan sebelum pukul 8 pagi, Bapak disiplinkan diri tunjuk muka seawal yang mungkin.

Selepas bersalaman-salaman. orang kuat persatuan beri penerangan ringkas termasuk memberitahu pihak persatuan sedang tunggu kehadiran jentera dari balai bomba dan penyelamat berhampiran untuk cuci parit terbabit.

Namun sambil menunggu kehadiran pihak bomba, beberapa tugas telah diagihkan-agih seperti mencantas pokok dan membersihkan kawasan sekitar. Bapak dan beberapa jiran tanpa menunggu lama terus bergotong-royong.

PBT pun beri kerjasama padu jayakan gotong-royong ni

Tengah-tengah sedap bergotong-royong, Bapak tengok jam dah dekat pukul 9 pagi. Dah sampai masanya Bapak pergi kerja dan Bapak pun berjalan menemui orang kuat persatuan berkenaan yang berada tidak jauh dari situ.

"Saya minta maaflah. Setakat ini jer saya join gotong-royong. Tak lama lagi kena masuk kerja," kata Bapak cam skema jer.

"Takpe..takpe...saya faham. Kalau senang-senang tolonglah persatuan kita yer," jawab beliau sambil tersenyum.

"Insya Allah...Insya Allah," balas Bapak yang faham maksud 'Kalau senang-senang tolonglah persatuan kita yer'.

Kalau tak de aral melintang, dua tiga hari nanti adalah tu, cam Bapak 'tolong' Daddy beberapa hari sebelum ni. heheheh....

2 comments:

  1. Hehehehe...masuk..jangan tak masuk!

    ReplyDelete
  2. Bapak kat ne? ingatkan duk sapu-sapu, bersihkan dalam longkang ke..

    Rupanya duk ambik gambar ekk.. hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails