Translate

Sahabat Bapak

Saturday, September 28, 2013

Nostalgia Mentarang Kuala Perlis

Pertama kali mengenali dan menikmati mentarang di Medan Selera Kuala Perlis pada 2006 sentiasa menggamit kenangan Bapak.
Antara menu yang Bapak suka ialah mentarang masak asam. Mentarang bersaiz besar di masak dengan cengkerang  memberi rasa manis kepada kuahnya.

Namun ia mengikut musim juga kerana dikhabarkan selepas peristiwa tsunami Disember 2004, kebanyakan mentarang yang menghuni kawasan bakau di Kuala Perlis telah 'berhijrah' ke Kuala Selangor.
Malam itu kami pergi satu demi satu gerai di Medan Selera Kuala Perlis semata-mata untuk mencapai misi mencari mentarang. Hanya satu kedai sahaja yang menjual mentarang iaitu SM4. Kebetulan kedai makan yang sama Bapak berkunjung 7 tahun lepas.

Selain mentarang masak asam, Orang Rumah Bapak pesan sotong goreng tepung, udang masam manis (asalnya nak pesan udang goreng mentega tapi memang tidak wujud menu itu di medan selera ni), sup ayam dan kailan ikan masin.
Kami tak pilih ikan bakar kerana pilihan ikan yang ada cuma siakap, kerapu, gerut dan kurau. Ikan yang biasa menjadi sajian di rumah.

Khalish minat sotong goreng tepung tapi Ilhan tak pandang pun semua makanan laut tu. Dia lebih ralit meratah sate. Kos makan pada malam itu RM50.
Selepas itu kami naik kereta kuda di depan Hotel Putra Brasmana. Caj sekeluarga RM16; dewasa RM5 seorang, Khalish dan Ilhan pula masing-masing RM3.
Kuda padi tersebut tak lah membawa kami jauh sangat,  dari hadapan hotel hingga persimpangan  antara Kuala Perlis dan Kuala Sanglang lebih kurang 5 kilometer sebelum berpatah balik. Namun ia memberi pengalaman menyeronokkan untuk Khalish dan Ilhan.

7 comments:

  1. Kenapalah mentarang tu tak ada di JB ye? Kakak tak pernah makan mentarang. Tak pernah jumpa live juga tau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksudnye Kakzakie kena berjalan ke Perlis/Kuala Selangor la tu..hehehe

      Delete
  2. IM memang jarang makan pelbagai jenis siput/kerang. Tak minat pun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapak pun jarang2 makan tapi bukan x minat...

      Delete
  3. mentarangni satu ja alahannya bapak, sakit urat yang x tahan bila makan banyak...mungkin saya dah tua kot....gurau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh sakit urat ye kalu makan banyak? macam simptom gout je, takut pulak Bapak mendengarnya, Azmi...agaknya yg penting sederhana..hehe

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails