Translate

Sahabat Bapak

Tuesday, October 1, 2013

Anak seronok, Bapak berdebar-debar

Bunyi macam poyo tapi ini antara keputusan sukar yang dilakukan Bapak sejak bergelar ayah. Membenarkan Khalish yang berumur 4 tahun menyertai rombongan tadika bersendirian tanpa pengawasan kami.
Hati agak bolak-balik juga melepaskan dia menaiki bas sejauh hampir 400 kilometer pergi-balik. Apatah lagi dia mewarisi penyakit Bapak kecil-kecil, mual-mual dan muntah kalau menaiki bas dalam jangkamasa lama.

Lokasi yang dilawati pula Zoo Negara.Secara dasarnya, sebagai orang yang berasal dari Lembah Klang, Bapak pun boleh bawa Khalish ke situ apabila pulang ke rumah Nendanya.

Tapi mengenangkan inilah masanya untuk Khalish berdikari, dia dibenarkan juga ke Zoo Negara. Apatah lagi pakej yang turut mengandungi perkhidmatan ranger tidak dapat diperolehi menerusi lawatan individu. Dapat juga Khalish pengalaman berbeza dan berharga berdamping dengan haiwan dengan lebih dekat.
Pukul 4.30 pagi, Khalish sudah dikejutkan dan dimandikan kerana bas yang membawa rombongan budak-budak tadika dijadual bergerak sebelum azan Subuh. Nasib baik Khalish tak banyak karenah sebab dia dah teruja nak melawat Zoo Negara.

Segala kelengkapan seperti lampin pakai buang dan plastik muntah telah disediakan sebagai persiapan situasi luar jangka. Cikgu tadikanya pun siap-siap meletakkan Khalish di kerusi barisan hadapan bas bagi mengurangkan risiko muntah.
Ilhan pun semangat bangun awal untuk menghantar abangnya. Lepas itu dia bantai sambung tidur sampai tengah hari..hehe

Pengurusan tadika juga proaktif maklum aktiviti terkini dan muat naik gambar sepanjang program di Zoo Negara. Bolehlah Bapak dan Orang Rumah Bapak pantau dari alam maya..hehe
Alhamdulillah, Khalish dan rombongan selamat sampai di Ipoh pada pukul 6 petang.Tak habis-habis dia bercerita pengalaman bagi makan gajah kepada kami (ingatkan dapat bagi makan harimau...hehe)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails