Translate

Sahabat Bapak

Tuesday, January 29, 2013

Belajar lah untuk tidak alpa

Kadang-kala sewaktu Bapak sampai ke pintu pagar rumah sesudah pulang bekerja, Khalish dan Ilhan masih bermain di laman rumah.

Mereka akan berlari menerpa ke pagar sebalik melihat Bapak keluar dari kereta untuk membuka mangga pintu pagar.
 Melihat keadaan itu, Bapak sentiasa membuka pintu kereta untuk menyuruh mereka masuk. Abang di tempat duduk belakang manakala adik di tempat duduk hadapan.

Gembira mereka menemani Bapak memasukkan kereta ke garaj walaupun tak sampai seminit.
Boleh sahaja Bapak menyuruh Khalish dan Ilhan masuk rumah sambil Bapak meneruskan niat memasukkan kereta ke dalam garaj.

Bukan minta tetapi Bapak bimbang sesuatu buruk berlaku kerana sebagai kanak-kanak kemungkinan mereka untuk menerpa ke arah kereta tetap ada.

Bapak selalu fikir kita tak boleh ambil ringan dan ambil mudah tentang keselamatan dan perlindungan anak-anak.

Cebisan kisah ibu anak kecil dibiarpun berseorangan dalam kereta sedangkan ibu bapanya sibuk memilih alatan elektrik di kedai dan ibu yang boleh percaya kepada anaknya membeli mee segera sedangkan dia leka berFB di rumah semuanya berakhir dengan tragedi.

Masa itu menangis keluar air mata darah pun tak guna. Mengapa segelintir besar daripada kita masih berada di zon selesa enggan mengambil iktibar?

4 comments:

  1. hmm... bila lalai memang macam-macam benda tak terduga boleh berlaku... :(

    ReplyDelete
  2. selalu kalo bab2 anak dgn keta ni..terbyg citer jins shamsuddin tu. yg dia tersodok anak dia..smpi dia asyik terbyg2 smpi sudah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la ngan Bapak..tajuk cetanya Esok apa ntah...

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails