Translate

Sahabat Bapak

Friday, October 7, 2011

RIP Steve Jobs

 Pengasas Apple Inc, Steve Jobs meninggal dunia semalam, dua hari selepas Iphone 4s dilancarkan.

Kematian beliau tidaklah mengejutkan kerana Jobs dilaporkan menderita kanser pankreas sejak bertahun-tahun lalu. Malah Jobs seakan-akan sudah tahu masanya hampir tiba dengan melakukan peralihan pengurusan Apple pada Ogos lalu.

Bapak membesar pada zaman negara ini baru mengenal internet. Sebagai remaja yang baru hendak mengenal jati diri dan bercita-cita besar, Bapak dan dua rakan sekelas Bapak pada ketika itu bercita-cita untuk menjadi taikun IT dunia.
Dua individu  yang selalu menjadi petunjuk aras dan kami bandingkan pada masa itu ialah Bill Gates dan Steve Jobs. Kami mahu mencipta firma sebesar Microsoft dan Apple...

Kisah hidup dan perkembangan syarikat kedua-dua tokoh itu kami baca dan kaji. Walaupun selepas 14 tahun kemudian, cita-cita itu tak pernah kesampaian dan kami membawa haluan masing-masing, keghairahan pada usia belasan itu memberi pedoman besar kepada Bapak.

Jika kita mengikuti sejarah hidup Jobs, mendiang pernah kehilangan kepentingan dalam syarikat yang diasasnya sendiri pada 1984 sebelum kembali menerajui Apple pada 1997.

Sejak itu Apple yang agak bergantung kepada Macintoch, mengorak langkah kepada pengenalan produk iPod, iPad dan iPhone yang menjadi revolusi kepada dunia digital dunia.

Kesungguhan, dedikasi dan daya inovasi Jobs menongkah arus menjadikan Apple terus gagah sehingga hari ini walaupun pernah hampir tenggelam dek kekuatan syarikat saingan yang gergasi.

Ia merupakan pengajaran yang lebih penting daripada kita memperkatakan tentang bapa biologinya seorang Syiria yang bukan sahaja tidak pernah menjaganya setelah Jobs dilahirkan sebagai anak luar nikah malah dilaporkan tidak mengamalkan ajaran Islam...




6 comments:

  1. nak kena baca Fatihah ke?.... hihihi...

    * tak paham bila ramai org kita tulis RIP Jobs... tp takpe la sekadar menghormati...

    ReplyDelete
  2. hanya kenal ipad - ipod sj - founder tak tahu!

    ReplyDelete
  3. Maria,

    kenapa ke situ pulak? heheh...

    ReplyDelete
  4. Hans,

    buku biography Steve Jobs nak kuar x lama lagi...

    ReplyDelete
  5. Kak Sonata,

    nasib baik Bapak x jadi taikon IT, kalau x, Kak Sonata kenal produk Bapak je, penciptanya x...heheh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails