Translate

Sahabat Bapak

Saturday, October 1, 2011

Lukisan abstrak di perut...

Selepas pulang ke pasar membeli barangan basah dan menunggu Orang Rumah Bapak menyiapkan hidangan makan tengah hari, Bapak bersantai sebentar.

Ilhan lena tidur, Khalish menonton animasi Tarzan di saluran Disney. Mahu tak mahu kena layan Tarzan sebab Khalish sudah ralit menontonnya, apa tah lagi alat kawalan jauh (remote control) televisyen sudah berada di bawah ' kawalan' dia...

Sesekali sahaja, Khalish keluar dari ruang tamu untuk minum air dan ambil biskut sebelum menonton televisyen semula sehingga animasi Tarzan itu tamat.

Berbaring di atas sofa buat mata Bapak pejam celik, pejam celik. Lama-lama terlena.Sebelum mata tertutup, Bapak perasan Khalish sudah sengih-sengih memandang Bapak tetapi Bapak buat tak tahu sahaja.
Sedar-sedar seperti ada objek menari-menari di atas perut Bapak. Apabila membuka mata, perut Bapak penuh dengan contengan pen hasil karya Khalish.

"Apa ni Khalish, mana dapat pen ni?," respons Bapak sambil Khalish seperti biasa secara spontan membuat aksi 'memadam' dengan menggeselkan bantal busuknya di contengan tersebut.

"Khalish nak lukis gambar senyum kat perut kot cam iklan tu," jelas Orang Rumah Bapak dari arah dapur sambil gelak-gelak.

Tak cukup kertas, buku, dinding dan lantai, perut ayah pun Khalish nak conteng yer....


2 comments:

  1. Anak kecil memang gitu. Macam Bapak masa kecil dulu juga, agaknya!

    ReplyDelete
  2. IM,

    kalau x ikut ayahnya masa kecil2, mungkin ibunya..heheh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails