Translate

Sahabat Bapak

Tuesday, July 5, 2011

Lepas dari mulut Taiwan, nanti Singapura di pusingan kedua

Malaysia bernasib baik mara ke pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia mengatasi Taiwan berdasarkan peraturan gol di tempat lawan setelah seri agregat 4-4.

Mungkin beberapa keputusan pengadil seperti memberi tiga penalti kepada Taiwan dan mudah melayangkan kad kuning kepada pemain negara namun sebaliknya sekiranya kesalahan dilakukan pemain Taiwan boleh dipertikai.

Namun tidak dapat dinafikan kemenangan Taiwan tersebut berpunca daripada kepincangan barisan negara juga.

Tak banyak perubahan corak permainan barisan pertahanan diperbaiki daripada perlawanan pertama biarpun agak cemerlang pada permulaan. Namun setelah diasak bertalu-talu, mereka mula panik, permainan jadi tidak teratur dan 'clearing' juga berterabur. Mereka juga melakukan kesilapan mudah.

Barisan tengah juga kurang mengcengkam hingga membiarkan posisi itu dikuasai pemain Taiwan. Mereka dibiarkan bebas melakukan hantaran-hantaran lintang yang menghasilkan beberapa percubaan berbahaya.

Tanpa sokongan daripada barisan tengah dan tidak berada dalam prestasi terbaik, barisan serangan, Norshahrul Idhan dan Abdul Hadi tidak menyengat.

Nasib baik ada pemain lain selain penyerang mampu menjaringkan gol, terima kasih Safiq Rahim dan Aidil Zaquan yang menjaringkan gol bertaraf dunia.

Kredit juga harus diberikan kepada penjaga gol, Sharbinee Allawee yang cemerlang mengawal gawang daripada lebih banyak dibocori pemain Taiwan.

Apapun syukur kita sudah mara di pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014 buat pertama kali dalam tempoh 30 tahun.

Jadikan tiga perlawanan persahabatan dengan Liverpool, Arsenal dan Chelsea pertengahan bulan ini sebagai medan latihan terbaik untuk memperbaiki kelemahan sebelum turun menentang Singapura pada hujung bulan ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails