Translate

Sahabat Bapak

Tuesday, August 20, 2013

Ketupat asli vs ketupat palsu

Secara jujur, tiada seorang pun ahli keluarga Bapak reti menganyam ketupat.
Kecil-kecil dulu, adik Mama, Pakcik Mamat yang rajin menganyam ketupat, cuma kena sediakan pucuk daun kelapa sahaja.

Kalau takde ketupat yang dianyam Pakcik Mamat, hidangan pagi raya diganti dengan nasi impit. Pagi sehari sebelum raya biasanya kami bergotong-rotong memasukkan beras di dalam beg plastik.
Masa berlalu, seingat Bapak penghujung 1990-an, pembuatan nasi impit semakin mudah dengan munculnya nasi impit segera, jenama popular Abadi dan Nona.

Kemudian wujud pula ketupat dan ketupat mini segera. Nama sahaja ketupat tetapi secara teknikalnya ia merupakan nasi impit; kampit plastik yang diisi dengan beras.

Nasi impit, ketupat segera itulah menu wajib kami sekeluarga baik pada pagi Aidilfitri mahupun Aidiladha sejak lebih 10 tahun lalu.
Rumah mertua di Masjid Tanah pun sama.. Kalau nasib baik, dapatlah Bapak makan ketupat asli di kampung Mama di Pulau Indah, Pelabuhan Klang.

Itupun kalau Pakcik Mamat rajin. Entahlah mungkin Bapak agak oldschool, rasa dan feel makan ketupat segera takkan sama dengan ketupat asli.
Selain keanjalan teksturnya, bau ketupat asli yang baru masak pun wangi maklumlah direbus dengan pucuk daun kelapa...



2 comments:

  1. meh hantar org rumah belajar menganyam ketupat dgn kita... kita buat lagi - wajib ni... lagi setahun-dua ni kita nak turun ilmu kat anak-anak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgnkan orang rumah, Bapak sendiri sanggup berguru ngan Maria. cakap je berapa pengerasnye :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails