Translate

Sahabat Bapak

Tuesday, February 5, 2013

Jual belacan kena ada lesen

Antara perjanjian lisan sebelum kami berkahwin ialah Bapak tidak dibenarkan membawa masuk petai, jering dan kerdas ke dalam rumah. Orang Rumah Bapak pula tidak boleh memasukkan belacan sebagai ramuan dalam masakannya.
 Alasannya Bapak yang terkena sumpahan keturunan resdung alah dengan belacan.Orang Rumah Bapak pula mendakwa sakit kepala jika makan ulam-ulaman berbau tersebut.

Ketetapan itu telah dikuatkuasakan sepanjang tempoh lima tahun perkahwinan kami Kalau Bapak nak makan petai, jering dan kerdas kenalah di luar rumah seperti di restoran. Begitu juga jika Orang Rumah Bapak mengidam sambal belacan.

Namun baru-baru ini Orang Rumah Bapak memberi kelonggaran membenarkan petai jeruk di bawa masuk rumah. Katanya petai jeruk lebih 'light' daripada petai mentah dan tidak menyebabkannya sakit kepala.
 Bapak hargai keikhlasan Orang Bapak itu namun ia tidak bermaksud gencatan senjata terhadap belacan telah dimenterai. Belacan tetap barangan larangan..huhuhu

2 comments:

  1. hahaha.lawak la bapak ni. boleh pulak ada meterai perjanjian cenggitu. ekekeke
    husband saya konon x mkn sambal belacan, tapi kat kedai tu kalo menu apa2 yg bubuh belacan..dia tibai je. ni dah dok aussie, lagi la dia bg kelonggaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya ada banyak lg agreement di antara kami..hehehe

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails