Translate

Sahabat Bapak

Saturday, February 23, 2013

Royal Belum World Drums Festival

Di Perak sekarang ini sedang berlangsung Royal Belum World Drums Festival. Festival persembahan dram edisi kedua itu membabitkan 11 kumpulan termasuk 9 daripada luar negara. Antaranya dari Azerbaijan, Australia, Maldives, Mesir, Singapura, Indonesia dan Thailand.
Kumpulan kesukaan Bapak ialah Natiq Rhythm daripada Azerbaijan. Bapak masih ingat tahun lepas, mereka 3 orang cuma duduk di atas kerusi sambil memegang gendang kecil seperti kompang. Tapi selepas mereka mula beraksi, gamatnya terasa dan bukan dibuat-buat.

 Kumpulan Egyptian Nile Folkloric Musical Troupe dari Mesir pun tak kurang hebatnya. Nampak je sebahagian anggotanya terdiri daripada atuk dan nenek berusia 60 tahun ke atas tapi persembahan buat kita macam berada di negara Arab.
 Dulu sebelum penganjuran kali pertama pada tahun lalu, Bapak ingatkan mereka akan buat persembahan di dalam Taman Negeri Royal Belum. Rupa-rupanya mereka akan menjelajah beberapa lokasi di Perak sebelum Malam Gala di Dataran MBI, Ipoh dan Padang Lapang Terbang Gerik.

Dengar ceritanya pada tahun hadapan, prestij festival ini akan meningkat apabila bakal dimasukkan sebagai salah satu acara  Kalender Tahun Melawat Malaysia 2014.

Hajat Bapak nak bawa Khalish menonton persembahan di Mydin Meru Raya tetapi sebab dia demam, Ilhan jadi galang ganti.

Namun kami balik sebelum persembahan kedua tamat kerana Ilhan tak berminat. Bukan sahaja buat muka blur, dia bantai nak tidur di atas kerusi sewaktu ahli-ahli muzik sedang beriya-iya membuat persembahan.
Mata Ilhan segar semula apabila Bapak dia memasuki pasar raya untuk membeli beberapa barang yang dipesan Orang Rumah Bapak.

Ilhan memang kurang minat suasana bising dan ramai orang berbanding Khalish yang cenderung muzik bergendang.

Berbalik kepada Royal Belum World Drums Festival 2013, kumpulan drum berkenaan telah mengadakan pocket show di Aeon Seri Manjung dan Taiping Sentral Mall pada Rabu dan pada Khamis pula di RTC Gopeng dan Mydin Meru Raya.
Malam ini mereka akan beraksi di Gerik sebelum Malam Gala di Ipoh yang akan turut disaksikan Pemangku Raja Perak, Raja Nazrin Shah pada malam esok.

Lagi gambar menarik di  Royal Belum World Drums Festival 2013

2 comments:

  1. Salam,
    Ye la, ingatkan shownye kat dalam hutan belum tu..ghopenye kat shoping complex.
    Kalau kat hutan tu sape la nak tgok...binatang pun pakat lari...hehe

    ReplyDelete
  2. salam,

    kalau binatang pakat lari xpe, takut2 gajah, harimau ikut sama naik syeikh...libang-libu kita..hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails