Translate

Sahabat Bapak

Monday, January 28, 2013

Buah cerapu si buah nadir

Sewaktu dalam perjalanan ke Tapah melalui Jalan Gopeng-Kuala Lumpur berhampiran Kampung Jeram, Bapak perasan gugusan buah berwarna jingga di beberapa gerai buah-buahan di bahu jalan.

Kejinggaan dan rupanya seperti buah gelugur menarik perhatian Bapak. Oleh itu sewaktu perjalanan pulang ke Ipoh, Bapak singgah ke gerai tersebut.
 Setelah di tanya, peniaga itu memberitahu buah itu ialah ceghopu atau cerapu dalam bahasa Melayu bakunya.

"Orang Cina suka makan camtu je.Orang kita (Melayu) sama ada masuk dalam sambal belacan atau masak gulai ikan salai," beritahunya dalam loghat Perak pekat.

Apabila gambar buah cerapu, Bapak pamerkan di Instagrams, rakan blogger, Kak Azza  memberi respons memberitahu orang Kelantan memanggilnya kecupu atau cuppu.

Sampai di rumah, Bapak menunjukkan buah tersebut kepada Orang Rumah Bapak, beliau segera mengenalnya menerusi artikel dalam majalah Saji keluaran Januari 2013. Walaupun sebelum ini jangankan merasa, kenal buah tu pun Orang Rumah Bapak tidak...

Biarpun rupanya macam tampuk manggis tetapi rasanya lebih menyerupai kundang atau pisang kaki. Yang masak manis, yang masak layu, masam-masam manis.
 Cuma kulitnya bergetah melekat-lekat di tangan. Ilhan menyukainya tetapi Khalish, anak kelahiran Melaka tidak.

Alang-alang sudah ada buah cerapu, Bapak minta Orang Rumah Bapak  masakkan gulai ikan keli dan sambal.

Kuah gulai ikan di campur cerapu itu masam-masam manis macam di campur belimbing buluh sementara apabila di gaul bersama sambal seakan-akan sambal bacang.

6 comments:

  1. huhuhu... saya tak kenal... ingatkan pisang kaki... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah pokoknya pun dikatakan dah hampir pupus.. :)

      Delete
  2. Tentunya sedap....boleh tambah sepinggan lagi gamaknya.. :)

    ReplyDelete
  3. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails