Translate

Sahabat Bapak

Monday, January 28, 2013

Buah cerapu si buah nadir

Sewaktu dalam perjalanan ke Tapah melalui Jalan Gopeng-Kuala Lumpur berhampiran Kampung Jeram, Bapak perasan gugusan buah berwarna jingga di beberapa gerai buah-buahan di bahu jalan.

Kejinggaan dan rupanya seperti buah gelugur menarik perhatian Bapak. Oleh itu sewaktu perjalanan pulang ke Ipoh, Bapak singgah ke gerai tersebut.
 Setelah di tanya, peniaga itu memberitahu buah itu ialah ceghopu atau cerapu dalam bahasa Melayu bakunya.

"Orang Cina suka makan camtu je.Orang kita (Melayu) sama ada masuk dalam sambal belacan atau masak gulai ikan salai," beritahunya dalam loghat Perak pekat.

Apabila gambar buah cerapu, Bapak pamerkan di Instagrams, rakan blogger, Kak Azza  memberi respons memberitahu orang Kelantan memanggilnya kecupu atau cuppu.

Sampai di rumah, Bapak menunjukkan buah tersebut kepada Orang Rumah Bapak, beliau segera mengenalnya menerusi artikel dalam majalah Saji keluaran Januari 2013. Walaupun sebelum ini jangankan merasa, kenal buah tu pun Orang Rumah Bapak tidak...

Biarpun rupanya macam tampuk manggis tetapi rasanya lebih menyerupai kundang atau pisang kaki. Yang masak manis, yang masak layu, masam-masam manis.
 Cuma kulitnya bergetah melekat-lekat di tangan. Ilhan menyukainya tetapi Khalish, anak kelahiran Melaka tidak.

Alang-alang sudah ada buah cerapu, Bapak minta Orang Rumah Bapak  masakkan gulai ikan keli dan sambal.

Kuah gulai ikan di campur cerapu itu masam-masam manis macam di campur belimbing buluh sementara apabila di gaul bersama sambal seakan-akan sambal bacang.

4 comments:

  1. huhuhu... saya tak kenal... ingatkan pisang kaki... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah pokoknya pun dikatakan dah hampir pupus.. :)

      Delete
  2. Tentunya sedap....boleh tambah sepinggan lagi gamaknya.. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails