Translate

Sahabat Bapak

Friday, May 24, 2013

Rasa nak berenang ke Tanjung Dawai dari Pantai Merdeka..

Selepas melalui pekan Kuala Muda dari Kepala Batas, akhirnya kami sampai di Pantai Merdeka. Berhadapan tempat letak kereta terdapat Pantai Merdeka Resort sementara di sebelah kanan pula terdapat deretan medan selera.

Berdasarkan landskap geografinya, Pantai Merdeka terletak di bahagian teluk dan berhadapan dengan sebuah perkampungan nelayan, Tanjung Dawai.

Khalish teruja untuk mandi laut tetapi Bapak memberi helah tidak membawa baju renang dan pelampungnya untuk meredakan niatnya. Lagipun keadaan pantainya yang landai dan arus pasang pada masa itu kurang sesuai untuk bermandi-manda.
Sebaliknya Khalish dan Ilhan dibiarkan ralit bermain di padang permainan yang terdapat di situ sambil melihat orang bermain layang-layang.

Ada juga beberapa pengunjung yang mandi-manda dan bermain pasir namun lebih ramai di antara yang sekadar bersiar-siar mengambil angin laut. (sambil menyanyi lagu 'Cinta Pantai Merdeka-Tropika'  agaknya..heheheh)
Timbul pula niat nak menyeberang ke Tanjung Dawai apabila melihat deretan bot penambang di sudut kanan sekali pantai tersebut.

Namun niat kami terbantut kerana tak cukup korum. Sekali perjalanan memerlukan enam penumpang sedangkan kami cuma tiga orang sahaja. Sebab Khalish beriya-iya sangat nak naik bot, hampir 15 minit juga lah kami menunggu.

Menurut pengusaha bot penambang itu, waktu petang akan lebih ramai orang mahu menyeberang ke Tanjung  Dawai.. (takkan nak tunggu kot, masa itu baru pukul 12 tengah hari...)
Mungkin sebab kasihan, seorang pak cik menjual air minuman berhampiran dengan jeti bot penambang itu mencadangkan kami ke Tanjung Dawai dengan berkereta sahaja.

"Hang pa ikut Sungai Petani, nampak Giant, ikut belah sana no," beritahu pakcik itu menunjukkan jalan.

Selepas selesai pelbagai urusan termasuk makan bihun sup Kedah, kami ke Tanjung Dawai melalui pekan Tikam Batu sebelum sampai ke bandar Sungai Petani.

Nampak je pasar raya besar Giant, Bapak belok ke sebelah kiri dan ikut papan tanda ke Tanjung Dawai.

Sampai Tanjung Dawai, terus masuk ke dalam Arked Peniaga Tanjung Dawai. Dalam kepala, sudah ada senarai hasil-hasil laut yang di pesan Orang Rumah Bapak sebelum ini.

Arked itu dua tingkat, tingkat bawah restoran yang rata-ratanya menyediakan ikan bakar dan makanan laut. Terliur gak Bapak tengok bermacam-macam jenis ikan yang dibuat ikan bakar. Bukan sekadar ikan kembung, keli dan pari di tempat-tempat lain.

Kalau tak kerana rasa kenyang lagi makan bihun sup di Pantai Merdeka, mahu Bapak tibai seround lagi..heheheh..

Tingkat dua pula menjual hasil-hasil laut.Rambang mata gak, rasanya murah sedikit berbanding di Lumut. Cuma laluan penjalan kakinya agak sempit, terpaksa bersesak-sesak jugalah sambil tangan memegang erat Khalish dan Ilhan yang ligat berjalan.
Antara yang menarik perhatian Bapak ialah keropok jejari ikan kerisi dan keropok ubi kentang. Asalnya beli sedikit sahaja, sekadar nak rasa-rasa. Tapi di rumah, Orang Rumah Bapak mengomel, katanya susah nak pergi, belilah banyak sedikit...hehehe..

Lain lain ada rezeki dan diizinkan Allah, kita pergilah Tanjung Dawai sekali lagi. Masa tu apa nak borong, borong lah..heheheh

2 comments:

  1. Biasa la tu, bot penambang bila dah ramai, baru gerak. Sekarang dah jarang pergi ke Tanjung dawai, dulu kecik2 selalu singgah sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapak pun teringin nak ke Tanjung Dawai lagi..bilalah tu..hihi

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails