Translate

Sahabat Bapak

Friday, April 12, 2013

Apa yang bestnya Doli Kuey Teow Goreng?

Bapak selalu dengar kunjungan ke Taiping bagaikan tak sah kalau tak menikmati kueh teow goreng Doli.
Ada juga yang kata kueh teow goreng Doli sudah tak sesedap macam zaman dulu-dulu.

Apa pun kata orang, Bapak tak pernah sekali pun merasa kueh teow goreng tersebut biarpun sudah banyak kali berkunjung ke bandar Taiping. Lagi pun Bapak bukan lah peminat tegar makanan berasaskan kueh teow.
Baru-baru ini Bapak terjumpa Restoran Kueh Teow Goreng Doli secara tidak sengaja sewaktu meronda mencari tempat makan bersama Ilhan. Ia terletak di hadapan Klinik Pergigian Taiping.

Berdasarkan gambar yang terdapat di restoran tersebut, sebelum berkembang maju dan membuka restoran tersebut, mereka mula berniaga di medan selera yang terletak bersebelahan Balai Bomba dan Penyelamat Taiping
Menu kueh teow yang terbahagi kepada biasa, besar dan istimewa. Kalau tak silap masing-masing berharga RM6, RM8 dan RM10. Sebab pertama kali merasanya, Bapak cuma memesan kueh teow goreng biasa.

Bapak berpendapat kalau nak tahu sedap ke tak tak sesuatu makanan itu biarlah dari asasnya dulu.
Menjamah kueh teow goreng Doli, kita boleh tahu ia dimasak menggunakan kayu arang. Ia tak basah, tak juga terlalu kering. Tak pedas kerana Ilhan yang cerewet tentang makanan pun boleh layan dengan selamba.
Sewaktu hendak membuat bayaran, Bapak perasan kuali menggoreng kueh teow itu berada di sebelah kaunter pembayaran. Sambil mengira, juruwang yang Bapak kira antara tauke kedai sedang mencedok kueh teow yang digorengnya...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails