Translate

Sahabat Bapak

Thursday, March 28, 2013

Jalan-Jalan Taiping

Baru- baru ini Orang Rumah Bapak mempunyai urusan di Taiping. Urusan itu mengambil masa sehari suntuk dari pagi hingga petang.

Alang-alang itu kami terutama Bapak dan Ilhan ambil kesempatan bersiar- siar di sekitar bandar tersebut.
Agak ralat juga Khalish tak dapat bersama kerana telah dihantar ke kampung ekoran masalah kesihatan yang melanda dia, Ilhan dan Bapak tempoh hari.

Padahal Khalish yang beriya-iya sebelum ini mahu ke Zoo Taiping...

Antara lokasi yang kami sempat singgah : -

a) Rampai Selera Taiping.
Juga dikenali sebagai Cashier Market. Tahun lepas PM, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah bersarapan di sini. Kami menjamah pesembur dan rojak mee. Ilhan pula makan nasi beriani ayam.

Dulu Bapak pernah beli popia Omar di medan selera ini tapi Orang Rumah Bapak berapa gemar kerana agak pedas. Kali ini kami beralih kepada popia Ella. Lebih kena dengan tekak kami rasanya.

b) Masjid India Taiping
Setelah selesai makan tengah hari dan menghantar Orang Rumah Bapak dan Ilhan ke hotel, Bapak terkocoh-kocoh mencari masjid untuk mendirikan solat Jumaat.
Yang Bapak nampak Masjid India Taiping yang terletak di persimpangan betul-betul di tengah-tengah bandar Taiping. Secara jujur Bapak tak faham langsung khutbah yang dibaca dalam bahasa Tamil. Tetapi berdasarkan beberap ayat al-Quran yang dibacakan khatib, ia berkaitan ibadat solat, zakat, umrah dan haji.

Bukan Bapak seorang sahaja lelaki Muslim Melayu yang menunaikan solat Jumaat di masjid tersebut pada masa itu. Tak tahu mereka faham bahasa Tamil ke tak....

c) Yong Tau Fu Bomba
 Orang kata kalau singgah Taiping tak sah kalau tak pekena Yong Tau Fu di medan selera yang terletak bersebelahan Balai Bomba dan Penyelamat Taiping.
Kami memilih gerai kedua dari jalan besar yang dipunyai bekas pelajar SMK King Edward VII. Secara jujur kuahnya yang agak masam tak kena dengan tekak kami.

Mujur ada sate ayam dan kambing yang kuah kacangnya menetapi selera sebagai ganti.

d) Funfair Taiping
 Fokus Ilhan untuk makan malam terganggu apabila dia perasan ada pesta ria (funfair) di seberang jalan Medan Selera Bomba.

Bersungguh-sungguh dia mengajak Bapak dan Orang Rumah Bapak untuk melayan permintaannya bermain di funfair buat kali pertama.

e) Zoo Taiping
Bapak dan Ilhan antara pengunjung terawal kerana terus ke sini sejurus menghantar Orang Rumah Bapak ke lokasi beliau berkursus.

Sampaikan penjaga kaunter tiket bertanyakan kami berasal dari mana. Tak tahu pulak kalau penduduk Taiping dikenakan tiket lebih murah untuk ke zoo...hehehe..

Mahu tak mahu Bapak dan Ilhan berjalan kaki kerana perkhidmatan trem hanya bermula pada pukul 10.30 pagi ( masa tu kami habis tawaf pun satu zoo...)

Banyak kali juga kami berhenti untuk Ilhan berehat dan minum air. Teruja juga Ilhan sebab ini kali pertama dia je Zoo Taiping. (Dulu dia pernah ke Zoo Melaka).

Sebelum balik kami bergambar dengan ular sawa albino. Rilek je Ilhan..

f) Kueh Teow Goreng Doli
Bapak secara tidak sengaja terperasan Restoran Kueh Teow Goreng Doli yang terletak berhadapan Klinik Pergigian Taiping. Sebelum ini selalu dengar tentang kesedapan kueh teow tersebut, ada juga kata rasanya dah kurang berbanding dulu...

Baik Bapak rasa sendiri kueh teow yang dimasak dengan kayu arang ini. Secara kebetulan, buat dua hari berturut-turut di Taiping, kami berjaya mengelak dari makan nasi..hehehe..

f) Muzium Perak 
Sebenarnya Bapak berhasrat untuk melawat The First Galleria tapi sewaktu Bapak sampai pada pukul 1.30 petang, pemandu pelancongnya sedang rehat makan tengah hari dan dijangka kembali pada pukul 2.30 petang. (lawatan ke The First Galleria akan ditemani oleh seorang pemandu pelancong yang menerangkan sejarah Taiping).
Alternatifnya Bapak dan Ilhan ke Muzium Perak yang kini mengenakan caj RM2 untuk dewasa. Bahan-bahan pamerannya masih sama tetapi susun aturnya lebih menarik dan tersusun. Teruja Ilhan melawat muzium yang tertua di negara ini buat pertama kali.

Selepas solat Zuhur di surau Muzium Perak, hujan pun turun membuatkan kami membatalkan hasrat untuk ke The First Galleria.

g) Kota Ngah Ibrahim
Untuk mengelak daripada hujan yang sedang turun di Taiping, Bapak memecut kereta ke Matang dan singgah ke Kota Ngah Ibrahim.
Selain ibu pejabat Ngah Ibrahim, bangunan tersebut pernah menjadi pusat pentadbiran Jepun dan maktab perguruan sebelum digazet sebagai muzium.

g) Hutan Paya Bakau Matang
  Lokasi terakhir kami di Taiping, Konon-konon untuk mendidik Ilhan tentang kepentingan memelihara alam sekitar. Rasanya ini pertama kali dia melihat pokok bakau pelbagai spesies secara dekat.

7 comments:

  1. Dalam sehari, begitu byk tempat boleh dilawati...
    Byk sekali tempat menarik di Taiping, sesuai utk lokasi percutian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya 2 hari..
      Taiping banyak lagi tempat menarik untuk dilawati..

      Delete
  2. Bagus ni promote Taiping..

    Memang orang Taiping dapat murah sket masuk Zoo..hehe

    Nak follow belog buleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak jadi orang Taipinglah, bole masuk zoo murah sikit..hehehe

      terima kasih sudi follow blog Bapak

      Delete
  3. kalau berminat ke taiping dan perlukan pemandu pelancong..boleh call no ni..01126440173..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails