Translate

Sahabat Bapak

Friday, March 29, 2013

Beli tiket bas, dapat baucar percuma

Walaupun dimanja atuk dan neneknya sepanjang berada di kampung, dia mampu bertahan tak sampai seminggu.

Hampir setiap hari Khalish yang tidak pernah berpisah daripada kami bertanyakan bila ayah, ibu dan adiknya, Ilhan akan pulang ke kampung mengambilnya kembali untuk pulang ke Ipoh. Masuk seminggu, dia sudah mula meragam mendesak kami pulang segera ke kampung.

Oleh kerana Bapak baru masuk bekerja selepas MC selama seminggu kerana dirawat di hospital, Orang Rumah Bapak dan Ilhan pulang dahulu ke kampung di Melaka dengan bas bagi meredakan keadaan.

Bapak menyusul selepas itu selepas permohonan cuti diluluskan 4 hari kemudian. Orang Rumah Bapak dan Ilhan menaiki bas ekspres di Terminal Amanjaya yang baru beberapa bulan beroperasi.
 Walaupun terminal bas ni tak sampai 3 km dari rumah, ini kali pertama kami ke sana. Seperti lapangan terbang, Terminal Amanjaya mempunyai balai pelepasan di tingkat bawah dan balai ketibaan di tingkat atas.

Biarpun fasilitinya moden ia agak lengang memandangkan hanya separuh sahaja pengendali bas ekspres di Perak yang beroperasi di situ. Separuh lagi masih cuba bertahan di terminal bas lama di Medan Gopeng.

Begitupun masalah itu dijangka selesai sepenuhnya selewat-lewat akhir bulan depan selepas pihak terlibat telah menandatangani MoU tentang pemindahan operasi bas ekspres di hadapan MB Perak kelmarin.
Bagi menarik lebih ramai pengunjung, pengurusan Terminal Amanjaya memberikan baucar RM5 bagi setiap pembelian tiket bas. Tersengih Ilhan, ada sahaja idea dia untuk mempengaruhi ibunya menghabiskan baucar itu pada masa itu juga.

Selaku peminat tegar siri animasi Tyo The Little Bus, Ilhan teruja dapat menaiki bas buat kali pertama.
"Uuu besh ( best)...", mulutnya tak henti-henti mengomel riang sepanjang perjalanan.

3 comments:

  1. Replies
    1. nak tarik pengguna.. pas Medan Gopeng tutup sepenuhnya esok x tahu lah ada lagi baucer ni ke tak..hehehe

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails