Translate

Sahabat Bapak

Friday, April 13, 2012

Gempa bumi, tsunami & banjir

Ketika entry ini ditulis, di luar sana hujan lebat mencurah-curah dan kilat sabung-menyabung.

Bapak terkenang lebih 1,000 mangsa banjir di Kuala Dipang, Kampar yang kini ditempatkan dua pusat pemindahan sementara ekoran rumah mereka ditenggelami banjir awal pagi semalam.
Tentang rumah ditinggalkan semakin tenggelam satu hal, bagaimanapun orang tua dan kanak-kanak serta bayi hendak tidur di dalam bilik darjah dalam keadaan sejuk ini biarpun tilam dan selimut telah disediakan...

Petang kelmarin Acheh dilanda lagi gempa bumi. Kali ini sekuat 8.6 skala richer yang menyebabkan banyak tempat di negara kita turut merasai gegarannya.

Perak tak terkecuali dengan sekurang-kurang lima daerah terlibat. Namun Bapak yang ketika itu berada di pejabat tidak merasainya. Apabila Orang Rumah Bapak dihubungi, lega diberitahu Khalish dan Ilhan ralit bermain di laman rumah pada masa tersebut.

Amaran awal tsunami agak mengentarkan terutama terkenang keluarga mertua yang menetap berhampiran kawasan pantai Selat Melaka. Mujur Allah tidak mengizinkannya.

Syukur kita tidak 'terpilih' menjadi insan yang ditimpa musibah namun amat rugi jika tidak mengambil pengajaran daripada kisah orang lain....

4 comments:

  1. Signal dari Tuhan..Syukur kita tak apa apa.

    ReplyDelete
  2. waktu gempa bumi tu, sy tgh tido coz pening kepala.. sgt terkejut tiba2 katil bergegar.. syukur takde apa yg berlaku kt negara kita.. kena amik iktibar ngan pengajaran ni..jgn lupa kepada-Nya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails