Translate

Sahabat Bapak

Thursday, October 3, 2013

Kita tengok apa ada di Agrofest Perak

Sejak menetap di Perak lebih 7 tahun lepas, satu-satunya karnival yang Bapak minat pergi hampir setiap tahun ialah Agrofest.

Agrofest diadakan sempena Hari Peladang, Peternak dan Nelayan peringkat negeri. Biasanya diadakan selama tiga hari di Ladang Infoternak Sungai Siput yang terletak tak berapa jauh dari rumah Bapak.

Walaupun Orang Rumah Bapak komen barang dijual setiap tahun hampir sama sahaja macam tak berkembang industri asas tani di Perak ni tapi banyak produknya dijual dilihat menunjukkan kemajuan membanggakan dari segi pembungkusan dan jenama.
Kali ini ekoran kekangan kerja, kami pergi sebelah malam selepas solat Maghrib. Selepas makan malam di salah sebuah gerai di situ, Khalish dan Ilhan 'di sogok' dengan belon agar tidak meragam dan mengajak balik awal sewaktu kami sedang asyik tawaf gerai-gerai yang terdapat di Agrofest.

Malam itu antara yang kami beli jagung dari Ladang Kontrak Bota. Sebab Ilhan suka sangat jagung, 12 tongkol sekali kami beli. Ala 3 tongkol baru RM1 je..hehe.. Mangga dari Lekir juga dibeli sebab Ilhan juga 'hantu' mangga.
Kami juga beli terubuk masin. Orang Rumah Bapak minat terubuk masin tapi nak pergi Sarawak entah bila, beli kat Agrofest sahajalah.
Kami juga borong taucu jenama Opah Nur seperti yang di pesan Mak Ulung. Sebelum ini beliau sering mengadu sukar nak mencaro taucu keluaran Bumiputera di Melaka terutama sekitar Masjid Tanah.
Selain itu kuih ayam yang sedang dibuat panas-panas juga menarik minat kami selain pekasam tenggiri (selalunya hanya ikan sungai dibuat pekasam).
Khalish dan Ilhan lebih minat main dengan buah koko dan ikan laga...hehe

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails