Translate

Sahabat Bapak

Wednesday, April 27, 2011

Coretan MSAM 2011

Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) ke-12 yang berlangsung sejak 26 April lalu di Kompleks Sukan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) berakhir semalam.

Ini pertama kali Perak menjadi tuan rumah program tahunan anjuran Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Seramai 177,000 pengunjug hadir dan Bapak sekeluarga adalah sebahagian daripada statistik tersebut.Misi asal kami ke MSAM ialah untuk menguji ketahanan Khalish dan Ilhan berhadapan dengan lokasi yang padat dengan manusia, sesi menambah koleksi foto kedua-dua beradik itu dan membuka akaun bank untuk mereka.

Sampai di pintu masuk khemah MSAM, misi kami terpaksa di tambah; menziarah ke setiap kaunter gerai pameran untuk sesi mengecop 'pasport', mengutip hadiah dan belon, menyertai peraduan dan mengukuhkan skil komunikasi mengelak daripada promoter produk tidak dikehendaki.

Promoter A : "Bang, ada kad kredit? Tak payah isi borang, bagi IC je. Interest kami rendah dari yang lain, hadiah pun dapat!"

Bapak : "Takpe la, saya baru terminate kad kredit 3 bulan lepas, menyahut seruan kerajaan.."

Promoter B : "Buat loan ASB, dik"

Bapak : "Saya tunggu skim pinjaman mudah Amanah Saham 1Malaysia yang PM umum pada hari perasmian. Best, bayar hutang guna dividen je.
Satu demi satu gerai pameran kami lawat. Bapak sempat menguji kembali ingatan ilmu Finance yang belajar kat universiti dulu semasa menyertai kuiz Pelabur Bijak. Sekurang-kurangnya tak berkarat lagi...hehhe

Kami juga sempat membuat akaun Kelab Simpanan Cheeky MBSB untuk Khalish dan Ilhan, dapat tabung sorang satu...
Selain lambakan beg kain, t-shirt, pen, pensil, perencah Pasti Sedap dan belon, ada juga kenangan MSAM 2011 walaupun tak memang hadiah utama...alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails