Translate

Sahabat Bapak

Thursday, November 19, 2009

Gam Kanji?

"Kenapa kena bagi Khalish gam?", tanya Orang Rumah Bapak kepada Bapak sebaik sahaja memasuki kereta sejurus selesai Khalish menjalani pemeriksaan bulanan di Klinik Desa Chepor hari ini.

"Gam?", soal Bapak kembali.

"Yelah tadi jururawat tu syor bagi Khalish makan kanji. Bukan kanji tu gam ke?" terang Orang Rumah Bapak yang merupakan anak jati Melaka.

"O...bukan gam lah, bubur nasi. Orang sini (Perak) sebut bubur nasi tu kanji," balas Bapak sambil ketawa.

Kisahnya Khalish yang mulai diberi makanan pejal pertama sejak pertengahan bulan ini kadang-kala sukar membuang air besar.

Sebagai penyelesaian, Bapak membelikan Khalish puri buah-buahan dan sayur-sayuran. Masalah itu selesai namun apabila pemakanan puri dihentikan, masalah membuang air besar timbul kembali.

Perkara itu diadukan kepada jururawat dan beliau mengesyorkan pemakanan Nestum dihentikan dan diganti dengan kanji.

Alasannya kanji lebih sesuai dengan perut bayi kerana tidak mengandungi sebarang perasa tambahan. Jururawat itu juga menyarankan Khalish diberi makan buah-buahan seperti betik, oren dan pisang yang dilenyek jika masalah membuang air besar terus berlarutan.

Namun tak sampai sejam selepas kami pulang dari Klinik Desa Chepor, Khalish yang diberi makan puri malam semalam telah membuang air besar..hheheh

Sebenarnya isu makanan pejal pertama Khalish sudah diutarakan keluarga sejak anak sulung kami itu berusia sebulan lagi.

Ceritanya, Khalish pada masa itu asyik menanggis dan dikhuatiri puncanya kerana lapar. Ada cadangan Khalish diberi makan selain susu.

Tapi Bapak berkeras dan menyatakan makanan pejal hanya boleh diberi kepada Khalish setelah dia berusia 6 bulan. Alhamdulillah setelah berusia 4 bulan, Khalish sudah tidak kerap menanggis lagi.

Dia diperkenal mula diperkenal dengan puri sayur dan buah setelah genap 6 bulan awal bulan ini.

Mula dia enggan makan kerana ingatkan puri itu ubat (Khalish macam trauma dengan ubat..heheh) tetapi setelah cuba merasai sedikit, oleh kerana sedap dua sudu puri yang diberi bagi setiap sesi tak cukup pula.

Selepas seminggu diberi puri, Khalish mula diperkenal dengan Nestum dan biskut bayi. Namun pemakanan biskut itu dihentikan setelah Bapak mendapati ia terlalu manis. (ada kandungan gula rupanya...nyesal tak tengok betul-betul masa beli).


Sekarang Bapak dan Orang Rumah Bapak sepakat memberi Khalish makan kanji pula.

Selera makan Khalish sekarang ni memang tengah naik, tadi pizza yang sedang dipegang Orang Rumah Bapak hampir-hampir dapat dirampasnya..terkejut kami...heheheh

2 comments:

  1. Wahhhh..khalish dah besar..dah boleh makan makanan pejal. Lepas ni makin tembam la dia

    ReplyDelete
  2. Kak Tirana,

    Khalish tembam takpe, jangan obesiti sudah..hehhe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails